profile img
فونیکس FX تجربه‌ای متمایز از طراحی و شتاب

مدیران‌خودرو پیش از هر خودروساز دیگری، با فونیکس FX پای جدیدترین و جسورانه‌ترین زبان‌های طراحی خودروهای روز دنیا را به ایران باز کرد. درحالی‌که برخی منابع احتمال می‌دادند چانگان UNI-T اولین خودرویی باشد که با «جلوپنجره الماسی بدون قاب و همرنگ و یکپارچه با بدنه» به ایران بیاید، مدیران‌خودرو مثل همیشه همزمان با عرضه یک محصول جدید در بازارهای جهانی، آن را به ایران آورد. اگر در مکتب هنر و معماری باهاوس (Bauhaus)، هنرهای زیبا را متناقض با کارکردگرایی نمی‌دانستند و زیبایی را در عین بهره‌گیری بهینه از مواد و تجهیزات و پرهیز از تزئینات بدون کاربرد تعریف می‌کردند،‌ طراحان این خودرو نیز شعار آشنای Art in Motion (هنر در حرکت) را برگزیده‌اند که متضمن «کاربردمحور بودن» یک طراحی در عین زیبایی است. اما تفاوت‌ها و تمایزات فونیکس FX با خودروهای موجود در بازار ایران، بیش از این‌هاست؛ این خودرو را می‌توان با رکورد صفر تا 100 در حدود 8.2 ثانیه، پرشتاب‌ترین خودرو اتوماتیک مونتاژی کشور به شمار آورد.

فونیکس FX؛ تجربه‌ای متمایز از طراحی و شتاب

یک طراحی پیشرو

چراغ‌های اصلی فونیکس FX به همراه مه‌شکن‌ها در طرفین سپر جلو قرار دارند. در بالاترین قسمت دماغه جلو نیز چراغ‌های LED روشنایی روز جانمایی شده‌اند که که حکم چراغ راهنما را نیز دارند و یک نوار کرومی آن‌ها را به هم وصل کرده است. رنگ‌آمیزی دورنگ، رینگ‌های مشکی با رنگ‌آمیزی قرمز و ستون C عریض و بدون لچکی در نمای جانبی این خودرو جلب توجه می‌کنند. در نمای عقب خودرو نیز با چراغ‌های LED با طراحی شبیه به مدل‌های NX لکسوس مواجهیم که البته تیزتر و کشیده‌تر بوده و با یک نوار شیشه‌ای به‌هم متصل هستند. دو طرح خروجی‌ اگزوز نیز در طرفین دیفیوزر تعبیه شده‌اند تا نمای عقب فونیکس FX اسپرت‌تر به نظر برسد. شیب قسمت انتهایی سقف نیز استایلی مشابه کراس‌اوورهای کوپه برای این خودرو ایجاد کرده است. گفتنی است؛ ابعاد فونیکس FX در طول، عرض، ارتفاع و فاصله محوری به ترتیب 4.4 و 1.83 و 1.585 و 2.63 متر است.

فونیکس FX؛ تجربه‌ای متمایز از طراحی و شتاب

کابینی مدرن و به‌روز

در کابین فونیکس FX با نمایشگرهای دوگانه مد روز شامل صفحه‌کیلومتر و مولتی‌مدیا روبه‌رو هستیم که هرکدام 12.3 اینچی هستند. سیستم مولتی‌مدیای این خودرو به Apple CarPlay، Baidu CarLife و Huawei HiCar مجهز است و منوی سمت چپ با دکمه‌های روی فرمان دی‌کات آن کنترل می‌شود. طراحان تلاش زیادی کرده‌اند تا دکمه‌ها و آپشن‌های رفاهی را بدون آشفتگی نمای کابین، در داشبورد جانمایی کنند قرار دهند و البته بخش عمده عملگرها به مانیتور مرکزی خودرو منتقل شده است. جنس داشبورد نیز ترکیبی از چرم و پلاستیک نرم است.

فونیکس FX؛ تجربه‌ای متمایز از طراحی و شتاب

فونیکس FX؛ تجربه‌ای متمایز از طراحی و شتاب

فونیکس FX؛ تجربه‌ای متمایز از طراحی و شتاب

مشخصات قوای محرکه ویژگی‌ها فنی

دو گزینه قوای محرکه برای عرضه فونیکس FX در ایران وجود خواهد داشت. گزینه نخست؛ یک موتور 1.6 لیتری TGDI با توان 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن‌متر گشتاور است که فونیکس تیگو8 پرو هم از آن بهره می‌برد. این توان از طریق یک گیربکس هفت‌سرعته اتوماتیک دوکلاچه تر به محور جلو منتقل می‌شود.

گزینه دوم از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر MPi بهره می‌برد که با فونیکس تیگو7 پرو مشترک است و در مقایسه با پیشرانه‌های GDi، سازگاری بهتری با بنزین ایران دارد. این پیشرانه توان تولید حداکثر قدرت 157 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور230 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه را داراست و یک گیربکس 9سرعته وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های جلو را برعهده دارد.

در نسخه 1.6 لیتری FX از یک سیستم تعلیق مستقل به سبک مک‌فرسون در جلو و سیستم تعلیق مستقل چندلینکی در عقب استفاده شده است. در مدل 1.5 لیتری نیز سیستم تعلیق عقب تورشن بیم به کار گرفته شده است. هر دو مدل در ایران عرضه می‌شود و امکان انتخاب به مشتریان داده شده، اما قیمت هیچ‌یک از این گزینه‌ها هنوز معلوم نیست.

فونیکس FX؛ تجربه‌ای متمایز از طراحی و شتاب

ایمنی و آسایش FX

شاخص‌ترین آپشن‌ها، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی FX، مجموعه کامل کمکی راننده ADAS (شامل ترمز اضطراری هوشمند، کروزکنترل تطبیقی، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم تثبیت خودرو بین خطوط، هشدار ترافیک در عقب، تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، سنسورهای پارک عقب و دوربین 360 درجه) شش کیسه هوا، سانروف، سیستم نور محیطی 64 رنگی، سیستم تصفیه هوا، شارژ بی‌سیم تلفن، سیستم تشخیص هوشیاری راننده و سیستم صوتی با بلندگوهای برند سونی، صندلی‌های برقی ردیف جلو به همراه گرمکن، صندوق عقب برقی، سیستم ترمز ضدقفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم‌های کنترل پایداری، کنترل در سرازیری، کمکی شروع حرکت در سربالایی، سنسور نور و باران، صندلی برقی راننده قابل تنظیم در 6 جهت، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، شیفتر دنده برقی، شارژر بدون سیم تلفن همراه، کول‌باکس، دریچه سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله به همراه تهویه برای سرنشینان عقب، ترمز پارک برقی، اتوهلد و... هستند.

فونیکس FX؛ تجربه‌ای متمایز از طراحی و شتاب

پشت فرمان فونیکس FX

نسخه‌ای که برای تست در پیست اتومبیلرانی قرار داشت، مجهز به موتور 1.6 لیتری با گیربکس هفت‌سرعته اتوماتیک دوکلاچه تر بود که شتاب و تعلیق بسیار خوب، فرمان و هندلینگ دقیق و نرم و سیستم ترمز بی‌نقصی داشت و موتور و گیربکس آن نیز از هماهنگی مطلوبی برخوردار بودند. عملکرد سیستم کنترل پایداری (ESP) فونیکس FX نیز قابل قبول بود و به‌رغم آن‌که در پیچ‌ها برای پیش‌گیری از واژگونی خودرو و انحراف از مسیر، مانع از گاز خوردن خودرو می‌شد و قدری کم‌فرمانی ایجاد می‌کرد، اما بلافاصله پس از کنترل خودرو از مدار خارج می‌شد تا خودرو دوباره شتاب بگیرد و لذت و هیجان رانندگی با آن حفظ شود. گفتنی است برای این خودرو سه حالت رانندگی نرمال، اکو و اسپرت در نظر گرفته شده که برخلاف برخی از خودروها تفاوت آن‌ها در هنگام رانندگی با آن محسوس است.